Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Підвищення рівня правової допомоги та якості юридичних послуг в Україні неможливе без чіткого й сучасного нормативно-правового регулювання правничої професії. Серед інших питань, які охоплює реформа сектору юстиції, що триває в Україні, реформування потребує Національний класифікатор професій в частині правничої професії. Хоча Класифікатор професій повинен сприяти єдиному державному підходу до класифікації наявних і нових професій та робіт на основі кваліфікаційних вимог та приведенню національної класифікації у відповідність до міжнародних стандартів, експерти Асоціації правників України та Програми USAID «Справедливість для всіх» встановили низку його недоліків. Так, зокрема, Класифікатор передбачає професії та посади в установах, яких фактично не існує, дублює частину професій та містить інші невідповідності.
У вересні 2023 року Асоціація правників України за сприяння Програми USAID "Справедливість для всіх" розпочала реалізацію проєкту "Підтримка реформи Класифікатора професій, розробка стандартів юридичної професії в Україні". Саме про цей проєкт АПУ видання "Юридична практика" спілкувалася з його головним експертом Андрієм Бойком, доктором юридичних наук, заслуженим юристом України, професором кафедри кримінального та кримінального процесуального права НаУКМА.
— Підготовка проєктів професійних стандартів судді, прокурора та правового радника (юрисконсульта) — до речі, яких на сьогодні немає — пов’язана з низкою чинників.
По-перше, професійні стандарти — це затверджені в установленому порядку вимоги до кваліфікації суддів, прокурорів та правових радників, які є основою для формування професійних кваліфікацій, оскільки визначають вимоги до певних видів професійної діяльності на відповідних посадах. Професійні стандарти визначають перелік загальних і професійних компетентностей, необхідних для належного виконання професійних функцій на посадах судді, прокурора та правового радника, а також особливості умов праці на цих посадах. Нормативне закріплення цих вимог дасть змогу покращити процедури добору й доступу до цих видів професійної діяльності. Оскільки тільки визначеність щодо того, якими компетентностями має володіти кандидат на відповідну посаду та які його особисті якості найкраще підходять для певних (визначених професійним стандартом) умов праці, дає можливість здійснити якісний добір на посади судді, прокурора та правового радника.
По-друге, професійні стандарти судді, прокурора та правового радника є важливим елементом ефективної взаємодії професійних та академічних середовищ у забезпеченні якості освітньої діяльності й освітніх програм зі спеціальності 081 «Право». Розробка стандартів вищої освіти й освітніх програм із цієї спеціальності повинна ґрунтуватися на професійних стандартах у частині формування відповідних загальних і спеціальних компетентностей та результатів навчання. Необхідно також зазначити, що такі професійні стандарти матимуть і певне значення для формування програми з Єдиного державного кваліфікаційного іспиту для випускників закладів вищої освіти зі спеціальності 081 «Право».
По-третє, наявність професійних стандартів судді, прокурора та правового радника сприятиме якіснішому формуванню підходів до підвищення кваліфікації в процесі професійної діяльності.
Повний текст інтерв'ю читайте тут