flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Міжнародна допомога: механізм та результати співпраці ДСА України з USAID

05 лютого 2025, 17:59
Державна судова адміністрація України (ДСА України) з часу створення співпрацює з різними партнерами з розвитку, які надають міжнародну технічну допомогу, у тому числі з програмами та проєктами Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Втім, останнім часом у публічному просторі з’явилися твердження, що ставлять під сумнів репутацію цієї співпраці. Інформація поширюється некоректна, робляться вкиди про нібито нецільове використання коштів міжнародної технічної допомоги, наданої Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Державна судова адміністрація України вважає за необхідне надати роз’яснення як насправді діє механізм міжнародної технічної допомоги, в якому вигляді вона надається, куди спрямовується і чому ця співпраця для нас важлива.  

 

 

Агентство США з міжнародного розвитку (англ. United States Agency for International Development, USAID) - незалежне агентство федерального уряду Сполучених Штатів Америки створене президентом США Джоном Кеннеді в листопаді 1961 року. Воно відповідає за невійськову допомогу іншим країнам.

У травні 1992 року між Урядом України та Сполучених Штатів Америки підписано Угоду про гуманітарне і техніко-економічне співробітництво.

Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 153 (далі – Порядок).

Згідно з Порядком міжнародна технічна допомога – ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України. Ця допомога може залучатись у вигляді: будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проектів (програм), яке ввозиться або набувається в Україні; робіт і послуг; прав інтелектуальної власності; фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті; інших ресурсів, не заборонених законодавством.

Водночас Конституцією України встановлено, що фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів забезпечує держава, для цього у Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя (стаття 130). Також Законом України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що єдність системи судоустрою забезпечується, серед іншого, фінансуванням судів виключно з Державного бюджету України (пункт 7 частини четвертої статті 17). Держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів відповідно до Конституції України, а також законодавче гарантування повного і своєчасного фінансування судів (частина перша; пункт 2 частини другої статті 146).


Міжнародна технічна допомога надходить у вигляді засобів інформатизації, проведення конференцій, семінарів, круглих столів, організації навчальних та ознайомчих візитів, надання експертної та методичної допомоги тощо.                                                   

                                                                           

 

ДЛЯ ОТРИМАННЯ МІЖНАРОДНОЇ ТЕХНІЧНОЇ ДОПОМОГИ ВІД АГЕНТСТВА США З МІЖНАРОДНОГО РОЗВИТКУ (USAID) СЕКРЕТАРІАТОМ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ЗАРЕЄСТРОВАНО ТРИ ПРОЄКТИ, В ЯКИХ ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Є БЕНЕФІЦІАРОМ ТА/АБО РЕЦИПІЄНТОМ:

Проєкт «Кібербезпека критично важливої інфраструктури України» (реєстраційна картка № 4464) – реципієнт;

Проєкт «Підтримка Цифрової Трансформації» (реєстраційна картка № 5458) – реципієнт;

Програма USAID «Справедливість для всіх» (реєстраційна картка № 4836) – бенефіціар та реципієнт.

 

Відповідно до Порядку бенефіціар – це орган, до компетенції якого належить формування та/або реалізація відповідної державної політики, де передбачається впровадження проекту (програми), що заінтересований в результатах її виконання, а реципієнт – це резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проектом (програмою).

Бенефіціар підписує Угоду (Меморандум, протокол) про співпрацю з партнером з розвитку, описує напрями діяльності проєкту (програми). Також бенефіціар, у разі надходження від партнера з розвитку пропозицій щодо започаткування проекту (програми), інформує про це Секретаріат Кабінету Міністрів України (СКМУ).
Бенефіціар оформлює запит до партнера з розвитку згідно з його вимогами, копію якого подає до СКМУ разом з Листом від бенефіціара про підтримку і заінтересованість у результатах проекту (програми), та згоду на провадження діяльності, зазначеної у контракті. Тобто, бенефіціар направляє до Секретаріату Кабінету Міністрів України лист-клопотання про реєстрацію проєкту (програми).

Реципієнт – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проектом (програмою).

Для державної реєстрації проектів (програм) реципієнт та партнер з розвитку або уповноважена партнером з розвитку особа подають до Секретаріату Кабінету Міністрів України певний перелік документів.
Реципієнт забезпечує цільове використання міжнародної технічної допомоги під час реалізації проектів (програм), зарахування на баланс матеріальних цінностей, що надійшли в рамках проектів (програм), оприлюднює на власному веб-сайті або у в медіа відомості про отримання будь-якого майна.

Згідно з вимогами Порядку для проектів (програм), у яких бенефіціар одночасно виконує функції реципієнта, план закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються проєктом (програмою) за кошти міжнародної технічної допомоги (далі – план закупівлі) узгоджується із бенефіціаром/реципієнтом.
Як було зазначено раніше, Державна судова адміністрація України у співпраці з Програмою USAID «Справедливість для всіх» (реєстраційна картка № 4836), є бенефіціаром і реципієнтом водночас. Слід зауважити, що крім ДСА України,  реципієнтами виступають ще 29 учасників, які представляють державні інституції, установи, організації, тощо.

На прохання бенефіціара чи реципієнта партнер з розвитку оголошує звичайну (установлену) в Україні процедуру закупівлі та проводить тендер з кількома тендерними процедурами.


Варто зазначити, план закупівлі, що подається до СКМУ, містить лише напрями закупівель товарів, робіт та послуг. Про конкретні закупівлі в ньому не йдеться.

 

У разі внесення змін до плану закупівлі, такий план подається із зазначенням дати внесення змін. Так, наприклад, ДСА України погоджувала план закупівель у жовтні 2021 року – при поданні документів на реєстрацію Програми USAID «Справедливість для всіх», за якою є бенефіціаром та реципієнтом, та у жовтні 2023 року – при внесенні змін до плану закупівель через потребу збільшення видатків на побудову модуля діловодства судів ЄСІКС та на відбудову Бородянського районного суду Київської області.


Відповідно до плану закупівель, бенефіціари та реципієнти, якими є і ДСА України, мають отримати матеріально-технічне забезпечення заходів (конференцій, семінарів, тренінгів), спеціальне обладнання та/або послуги.
Отримання будь-яких фінансових ресурсів співпрацею з Програмою USAID «Справедливість для всіх» не передбачено.
Кошти виділяються Урядом США для реалізації проєктів (програм) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), на запит партнера з розвитку або виконавця проєктів (програм).

Наприклад, ДСА України на запит Ради суддів України та на виконання рішень Ради про скликання ХІХ та ХХ з’їздів суддів України звернулася до партнерів з розвитку про підтримку проведення вищезгаданих з’їздів. У відповідь надавачі міжнародної технічної допомоги, зокрема Програма USAID «Справедливість для всіх» надала підтримку:
для проведення ХІХ позачергового з’їзду суддів України – здійснила оплату за проживання делегатів, подбала про забезпечення технікою та технічним супроводом (послуги інтернет, звукозапис, підсилення звуку, екрани, заправка картриджів);

для проведення ХХ чергового з’їзду суддів України – забезпечила харчування (кейтеринги) для учасників з'їзду та оренду необхідного технічного обладнання.

 

 

ПІДБИВАЮЧИ ПІДСУМКИ

Державна судова адміністрація України не отримувала жодних фінансових ресурсів в рамках міжнародної допомоги від Агентства США з міжнародного розвитку (USAID),  а лише послуги та підтримку у проведенні  заходів, майно, що використовувалося виключно за цільовим призначенням, відповідно до затверджених програм і за погодженням з партнерами.
Звіти систематично надавалися Секретаріату Кабінету Міністрів України, а також міжнародним партнерам. Жодних порушень чи зловживань виявлено не було.
Державна судова адміністрація України дякує Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) за підтримку та плідну співпрацю. А представників медіа та громадськості закликає керуватися перевіреними фактами та не поширювати неправдиву інформацію.
 

 

ДІЗНАТИСЯ БІЛЬШЕ ПРО СПІВПРАЦЮ ДСА УКРАЇНИ З  ПРОЄКТАМИ МІЖНАРОДНОЇ ТЕХНІЧНОЇ ДОПОМОГИ

Ознайомитися з результатами співпраці ДСА України з USAID з 2022-го по 2024 рік

Окремі звіти про співпрацю містяться в загальному звіті про роботу Державної судової адміністрації України за кожен рік: https://dsa.court.gov.ua/dsa/pokazniki-diyalnosti/1233/.

Також інформація про співпрацю з проєктами МТД міститься на вебсайті ДСА України, розділ Показники діяльності, підрозділ Міжнародна діяльність у розділі Новини.
  

За матеріалами сектору міжнародного співробітництва ДСА України