Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
«Військові суди VS військова спеціалізація» – одна з дискусій в програмі Форуму. Її головний спікер – доктор юридичних наук Максим Пампура разом з іншими учасниками аналізували переваги та недоліки створення військових судів, ефективність запровадження військової спеціалізації в існуючій судовій системі та її практичні аспекти.
Нагадаємо, військові апеляційні та військові місцеві суди були ліквідовані ще за часів президенства В. Януковича, відповідно до Закону України від 7 липня 2010 року «Про судоустрій і статус суддів» та Указу Президента України від 14 вересня 2010 року.
На переконання тодішнього керівництва держави, це було зумовлено економічною недоцільністю їх утримання, оскільки через зменшення чисельності Збройних Сил України значно скоротилася кількість підсудних їм справ, а також прагненням наблизити українську систему правосуддя до європейської, яка вимагає незалежності суддів від військового командування.
З початку російської агресії та після повномасштабного вторгнення, питання доцільності відновлення військових судів набуло актуальності.
Представляючи державний орган у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності судової влади у межах повноважень, установлених законом, керівник ДСА України Максим Пампура звернув увагу на те, що починаючи з 2024 року щомісячно на порталі «Судова влада України» оприлюднюються дані щодо кількості розглянутих справ, що стосуються саме воєнних злочинів.
За період з лютого 2022 року по 2024 рік включно, судами було розглянуто близько 12500 таких справ. У 2024 році – близько 5 000.
Основні напрями за сегментами: близько 45% – колабораційна діяльність; близько 30% – державна зрада; 3% – воєнні злочини.
9 січня 2025 року, Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт № 10301 , який передбачає внесення змін в Закон України «Про судоустрій і статус суддів» та запровадження спеціалізації суддів з розгляду військових кримінальних правопорушень, кримінальних правопорушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
27 лютого 2025 року у Верховній Раді було зареєструвано законопроект № 13048 про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо функціонування військових судів. Як йдеться у пояснювальній записці, прийняття законопроєкту щодо їх функціонування є критично необхідним для України в умовах війни та повоєнний період і сприятиме зміцненню обороноздатності держави та правопорядку в умовах воєнного часу.
«Якщо буде ухвалено рішення про створення військових судів, ми розуміємо, що реалізація прийнятого закону – це функціонал ДСА України. І досвід у нас є. Приклади: Вищий Суд з питань інтелектуальної власності та Київський міський окружний адміністративний, який було утворено після ліквідації у 2022 році Окружного адміністративного суду міста Києва.
Щодо військових судів, в будь-якому випадку, чекаємо на рішення парламентарів», – прокоментував готовність до розвитку подій Максим Пампура.
Відповідаючи на запитання стосовно ситуації з фінансуванням судової влади загалом – як змінювалися тенденції, беручи до уваги рік перед повномасштабним вторгненням і весь період до сьогодні, очільник ДСА України – органу, що є розпорядником коштів, оприлюднив цифри:
у 2021 році бюджет судової влади становив близько 16 млрд грн, у 2025 році він становить 22 млрд 105 млн грн – це менше 1% від дохідної частини державного бюджету.
«Для того, щоб у повному обсязі і якісно забезпечувати доступ до правосуддя в нашій країні, цей відсоток, на моє переконання, безумовно, має бути більшим», – зазначив Максим Пампура і навів приклад європейських країн, де показник становить 1,6%, а подекуди – 1,8%.
VII Судовий форум Асоціації Адвокатів України – ключова подія для юридичної спільноти, що відбулася 7 березня 2025 року. Під час заходу обговорювалися найважливіші питання судової практики з урахуванням реалій сьогодення.
Дискусія «Військові суди VS військова спеціалізація» з Максимом Пампурою
Переглянути повний запис трансляції Форуму